Jawa 50, typ 555

Motorka Jawa 50, konkrétně typ 555, byla přímým pokračováním základního typu Jawy. Měla o mnoho více moderních prvků, než předchozí typ. Mimo jiné měla plechovou karosérii, celonábojové brzdy a mnoho dalších tzv. zlepšováků. Tím, že zvýšil i výkon motoru, tak se zlepšili dynamické vlastnosti motorky. Rychlost se zvýšila na šedesát kilometrů za hodinu. Ve své době se tento typ Jawy dodával v několika provedeních. Například to bylo s krátkým nebo prodlouženým sedlem, s ochrannými štíty, které byly před nohami jezdce nebo i bez nich, dále byly provedení standard a de Luxe. I tento typ byl pořád jednomístný, čili se tam vešel jeden člověk.

Motor byl dvoudobý, vzduchem chlazený jednoválec, který měl stejnou koncepci jako předchozí typ. I zapalování bylo stejné jako Jawy 50, typu 550. Naprosto stejné bylo i převodné ústrojí, ale alternativně se používal sekundární převod 3,93.  Jak už se řeklo, největší rychlost byla šedesát kilometrů v hodině a největší stoupavost byla třicet procent. Průměrná spotřeba byly necelé dva litry na sto kilometrů. Rozvor kol byl tisíc sto šedesát pět milimetrů. Celková délka se počítala na tisíc se set osmdesát milimetrů, šířka řidítek byla pět set šedesát milimetrů, pohotovostní hmotnost se počítala na padesát osm kilogramů a užitná hmotnost na sto třicet kilogramů.

Podvozek byl svařený z ocelových trubek, tedy konkrétně jeho rám, přední kolo bylo uloženo v teleskopické vidlici, úplně stejně jako u předchozího typu. Zadní kolo pro změnu se uložilo do kyvné vidlice, která měla odpruženou dvojici vinutých pružin, umístěných pod sedlem a ve středové rovině řidítka.

Sdílet článek