V Československu se malé motorky vyráběly už od padesátých let. V té době až na moped známý jako Babetta, zanikli všechny ostatní. Na začátku stála značka Jawa. Tehdy to byly doslova pokrokové konstrukce malých motorek. Jak už jsme řekli, první byla Jawa. Byl určený pro dopravu jedné osoby a vyráběly ho strojírny ve slovenské Považské Bystrici. Motor byl dvoudobý, vzduchem chlazený jednoválec s vratným vyplachováním a rozvodem pístem, zavěšený pod rámem. Ležatý válec byl orientovaný ve směru jízdy. Kromě toho bylo zde zapalování setrvačníkovým magnetem a místo akumulátoru byly dvě ploché baterie, zapojené paralelně. Spouštění motoru se dělo roztáčecím pedálem na pravé straně.
Převodné ústrojí se skládalo z primárního převodu řetězem. Spojka byla jednolampová v olejové lázni. Dále se tu nacházela převodovka s třemi stupni a postupným řazením nožní pákou na levé straně. Sekundární převod byl pro změnu částečně zakrytým válečkovým řetězem. Podvozek byl hodně takový na tu dobu dosti pokrokový. Měl otevřený rám, svařený z ocelových trubek obdélníkového průřezu. Přední kolo se uložilo do teleskopické vidlice bez tlumení, kluzáky měl chráněné pryžovými manžetami. Zadní kolo se nacházelo pro změnu ve vlečené kyvné vidlici, která byla svařená z tvarovaných plechových výlisků, odpružené jednou vyvinutou pružinou, která byla umístěná pod sedlem ve středové rovině stroje.
Tenhle typ se jmenoval Jawa 50 typ 550. Její výkony se pohybovaly od čtyřiceti pěti kilometry, za hodinu, největší stoupavost činila třicet dva procent. Průměrná spotřeba paliva, v tehdejší době a konstrukci byla dva litry na sto kilometrů. Motorka vážila padesát kilo v pohotovostní hmotnosti, užitná hmotnost byla sto třicet kilo.