Osmdesátky ve sportu

Malé motorky se probili i do motoristického sportu, ale v souvislosti s nimi došlo k řadě změn. V mezinárodním sportu tehdy skoro zanikla třída do padesáti kubických centimetrů, protože ji nahradila kubatura do osmdesáti kubických centimetrů. Tahle třída osmdesátek se stala v tehdejší době plnohodnotnou součástí mistrovství Evropy a světa v silničních závodech. V roce 1990 se ale rozhodlo, že osmdesátky tyhle závody jezdit nebudou. Ovšem v terénních disciplínách se nenechali sesadit z trůnu a i dnes dosahují poměrně zajímavých výsledků. Produkční motokrosové osmdesátky disponovali v druhé polovině osmdesátých let šestnácti až osmnácti kilowatty, což bylo víc než zajímavé, protože tímhle výkonem se pyšnili v šedesátých letech dvěstěpadesátky.

Dnes je sice všechno na mnohem vyšší úrovni, než tomu bylo tehdy, ale tenkrát jezdili malé motorky i tzv. královskou disciplínu, což byly silniční závody. Uplatnili se i v závodech Enduro, což je šestidenní motocyklová soutěž a také v mistrovství Evropy v soutěžích jednotlivců. My jsme se ve výrobě trochu odmlčeli, protože Jawa opustila motocyklový sport, v závislosti, že zanikly padesátky. Už tehdy se říkalo, že malé motorky na tom v budoucnosti budou velmi dobře. Jenže dnes je všechno zase trošku jinak. Mnoho odborníků vzpomínalo, že malé motocykly v pohodě přežijí rok 2000.

Malé motorky sice jezdili nějaký čas v takové konstrukci, jaká byla dostupná, ale postupem času se odvíjeli další a další novinky, ale malé motorky nahradili silnější kubatury.

Sdílet článek