Jawa 50, typ 05

Pokračujeme v motorkách Jawa, tentokrát se podíváme na Jawa 50, typ 05. Tenhle typ motorky Jawa navazoval, co se týká vývoje, na dva předcházející modely. Co bylo tehdejší novinkou, že mohly nasednout dvě osoby. Tím pádem se musel rekonstruovat podvozek a také se zvětšil výkon motoru. Tenhle typ motorky Jawa měl i velkou životnost a velmi dobré dynamické vlastnosti. Vyráběl se postupně ve třech verzích. Za prvé to byl Standard, který měl kryty nohou pro jezdce. Ještě byly Sport a Mustang, ale následně celý typ Jawa 50 zanikl. Když se podíváme na motor, tak byl dvoudobý, vzduchem chlazený jednoválec s vratným vyplachováním a rozvodem pístem, který byl zavěšený pod rámem.

Co se týká tzv. převodného ústrojí, to byl v podstatě primární převod pouzdrovým řetězem. Nacházela se zde i dvoulamelová spojka ve společné olejové lázni spolu s primárním převodem a převodovkou. Převodovka byla tří stupňů, měla postupné řazení nožní pákou na levé straně. Sekundární převod byl částečně zakrytý válečkovým řetězem. Podvozek měl otevřený páteřový rám, který byl svařený z ocelových trubek čtyřhranného průřezu. Přední kolo bylo znovu v teleskopické vidlici, kluzáky byly chráněny pryžovými manžetami a zdvih popružení měl devadesát milimetrů. Zadní kolo bylo pro změnu v kyvné vidlici svařené z plechových výlisků. Odpruženo dvěma samostatnými pružícími jednotkami a kapalinovými tlumiči.

Rozvor kol 1 165 milimetrů, celková délka 1 780 milimetrů, pohotovostní hmotnost sedmdesát kilogramů, užitná hmotnost sto šedesát kilogramů, to byly parametry tohoto typu motorky Jawa. Největší rychlosti dosahovala šedesát kilometrů za hodinu, stoupavost s jednou osobou dvacet šest procent, s dvěma pasažéry jenom patnáct procent. Průměrná spotřeba paliva činila 2,3 litru na sto kilometrů.

 

Sdílet článek