Historie značky Suzuki: Od tkalcovských stavů k vozům a supermotorkám

Když v roce 1909 mladý, sotva dvaadvacetiletý Michio Suzuki zakládal v malé rybářské vesničce Hamamatsu výrobnu tklacovských stavů na hedvábí, netušil, kam se jeho dílnička během následujících let posune. Dnes je Suzuki ekvivalentem pro sportovní motorky a současně je druhým největším výrobcem malých vozů na světě.

Velký rozmach textilního průmyslu a poptávka po japonském hedvábí pomohl k rozvoji firmy. Zakladatel firmy registroval více než stovku patentů, mnohé z nich se ujaly nejen v Japonsku, ale i v zahraničí. Třicátá léta byla pro Suzukiho a jeho společnost doslova zlatým dolem. Činorodému technikovi ale bylo jasné, že stát na jenom místě by mohlo být v budoucnu nebezpečné a proto se rozhodl poohlédnout se i po jiných oblastech.

V Japonsku se tehdy začala zvedat poptávka po malých automobilech a Suzuki se příležitosti chopil. V roce 1937 začali ve firmě pracovat na prvních prototypech. První vozy značky Suzuki byly chlazené kapalinou a poháněné čtyřtaktním čtyřválcem. Na tu dobu velmi pokrokové řešení. Vůz měl výkon 9,7 kW – tedy asi 13 koní a obsah 800 cm3.

 

Válka a návrat k textilu

Vývoj a výrobu automobilů zastavila válka, po které se firma vrátila zpět k osvědčeným tklacovským stavům. Po textilu se rapidně poptávka koncem čtyřicátých let, kdy Spojené státy začaly do země importovat bavlnu a bylo třeba ji zpracovat. Naštěstí pro dnešní Suzuki trh s bavlnou o několik let později zkrachoval a firma se začala opět poohlížet po jiných oblastech podnikání. Poválečné Japonsko potřebovalo nějakým způsobem řašit probémy s dopravou. Suzuki tedy začalo vyrábět motorem poháněný bicikl.

Motokolo „Power Free“ měl dvoutakt o síle jedné koňské síly a obsahu 33 cm3. Suzuki vymyslel způsob, jak kolo vmžiku změnit z klasického šlapacího kola na moped. Převodovka byla sestavena tak, že umožňovala šlapat bez motoru, s pomocí motoru nebo prostě odpojit pedály a jet jen s využitím motoru. Vláda Suzuki poskytla dokonce grant na vývoj a tak ve své podstatě vznikla dnešní Suzuki Motor Corporation.

V roce 1954 vyráběla Suzuki 6000 motocyklů ročně. O rok později, povzbuzena úspěchem na poli jednostopých vozidel, se vrátila opět k automobilům. Vznikl velmi úspěšný „Suzulight“. A opět se v Suzuki soustředili na inovace. Automobil měl pohon na přední kola, všechna čtyři kola byla nezávisle zavěšena. Systém hřebenového řízení se používal běžně o půlstoletí později.

Po další destiletí si Suzuki udržovala svou dobrou pověst. V roce 1970 se stal model LJ10 prvním masově prodávanou čtyřkolkou na světě. Dnes je devátým nějvětším výrobcem aut na světě. Firma zaměstnává po celém světě v 35 továrnách na 45000 lidí. Vyrábí nejen vozy a motorky, ale třeba také lodní motory, po celém světě má tisíce smluvních partnerů.

 

Suzuki v ČR

V České republice patří mezi největší prodejce Suzuki firma Antonína Charouze. Ta je známější se značkou Ford, stala se totiž historicky prvním značkovým prodejcem. Dnes už ale Charouz neprodává jen Ford, ale také Volva, Nissan a právě Suzuki.  Díky svému zázemí, servisní síti a službám byla oceněna řadou cen podle hodnocení zákazníků v ČR a prodejců na celoevropské úrovni.

 

 

Aktuální modely

  • Suzuki Alto – nejmenší z vozů Suzuki určený zejména pro městský provoz
  • Suzuki Splash – kompaktní MPVčko určené zejména pro evropský trh
  • Nový Swift – tak tohle autíčko se opravdu povedlo. Kompaktní, svižný a v úpravách umí být pěkně ostrý…
  • Suzuki Kizashi – zapoměňte na Suzuki jako na miniauta nebo čtyřkoly. Na silnice vyjíždí luxusní sedan. Mj. v překladu Kizashi prý znamená „přichází něco dobrého“.

 

 

 

Sdílet článek