Vznik malých motorek

Vznik malých motorek, kdysi motocyklů, nelze úplně jasně říct, kdy to vlastně bylo. Mnoho značek se o to pokoušeli, přičemž měly být lehké a cenově dostupné. Nejčastější verze byly jako motorové kola, občas i motorizované koloběžky, předchůdce skútrů a podobných vozidel. První generace malých motorek měly objem sto kubických centimetrů. U nás to začalo v podstatě ve třicátých letech minulého století a bylo to motorové kolo ČZ 98. O něco později to byla Jawa Robot, se stejným číslem. Po válce se vyráběl na Slovensku, konkrétně v Považské Bystrici Manet 90. To byl spíše lehčí motocykl. Malé motorky podle dnešních současných měřítek se začaly vyrábět v padesátých letech.

Jejich objem byl menší než padesát kubických centimetrů. Tahle hranice právě začala nebo respektive změnila předpisy v té podobě, jak co se týká dan’ových oprávnění, tak i z hlediska řidičských průkazů na motorku. Tuhle druhou generaci začala reprezentovat jako první legendární Jawa 50, která byla přezdívána pionýr. Ve výrobě byla celých dlouhých dvacet pět let. Pak přišla třetí generace, tzv. osmdesátky. Začalo to vlastně na konci sedmdesátých let. Brzo nahradily běžnou objemovou třídu do padesáti kubických centimetrů, především ve sportu. Třída 80 kubických centimetrů má například největší rychlost 80 kilometrů. Tedy tehdy to tomu tak bylo.

Od padesátých let vlastně vznikala samostatná objemová třída malých motorek. Také se tím pádem výrazně kvantitativně změnily podmínky. Když se ještě vrátíme ČZ 98, byla motorka, která měla šlapadla. Možná nikdo ještě netušil na úplném začátku, jak moc se motorky tzv. chytí, jaké vznikne vlastně celosvětové šílenství. Dnes je na světě mnoho motocyklových sportů na nejrůznějších tratích.         

Sdílet článek