Motorky jako osmdesátky

Celá léta nebo tedy dlouhé roky byly motorky o objemu padesáti krychlových centimetrů. Jenomže se začalo zjišt’ovat, že nejsou schopné utáhnout větší zátěž, tak se tedy přešlo logicky na větší objem, konkrétně na osmdesátky. Možná by se zdálo, že to přišlo až v osmdesátých letech, ale bylo to těsně předtím, i když právě proto jsou s tím spojovány. Právě na začátku osmdesátých let se doslova roztrhl pytel nebo přišel boom, jak chcete, s těmito typy kubatur. Přispělo k tomu více okolností. Jednak se upravili tehdejší zákony neboli legislativa a také omezení rychlosti jednostopých vozidel skoro ve všech zemích, což byla do té doby celkem nevídaná věc.

Samozřejmě musely vzniknout i nové technické předpisy, tehdy to bylo zhruba o pár bodech, konkrétně o čtyřech. Zdvihový objem musel být do osmdesáti centimetrů krychlových, největší rychlosti jste mohli dosahovat taktéž do osmedáti, ale kilometrů za hodinu s tolerancí plus 5,5 procent, otáčky největšího výkonu byly 6000 za minutu a největší výkon se pohyboval do hranice osmi koní, což je necelých šest kW. Na tyto uvedené parametry musely reagovat výrobci a tak se také stalo. Už první várka motorek byla zajímavá. V průběhu dalších let se motorky s tímhle objem prosadily nejenom pro normální trh, ale také do motoristických sportů, což nebylo žádné překvapení.

Tím pádem, jakou funkci převzali osmdesátky, tak zanikly padesátky, pětasedmdesátky, ale i stovky a dnes už jsou to v podstatě veteráni, které se používají amatérsky či v národních přeborech nebo se s nimi jen tak chodí občas někde ukázat. Existuje taková zajímavost, v Považských strojárn’ach vyráběli dva motocykly – Jawa 90 – Roadster a Cross. Měly tehdy moderní šoupátkový dvoudobý motor a řadu novodobých prvků, čímž předběhly o několik let dobu.

Sdílet článek