Motocykly a jejich vznik

Motocykly a jejich vznik, o tom se vedou spory stejně jako u aut. Je fakt, že první konstrukce se připisují několika zemím. Jenomže prvním, kdo sestrojil jakž takž něco podobného motocyklu, byl Gottlieb Daimler, v roce 1885, vypadlo to ovšem jako kolo, které je poháněné spalovacím motorem. Bylo to dost zvláštní na tehdejší poměry a někdo tomu říkal kostitřas. Měla zčásti dřevěnou konstrukci toho, co se dnes jmenuje podvozek a dvě větší hlavní kola doplněná ještě po stranách po jednom menším kolečku. V dnešní době bychom ta kolečka nazývali balanční. Jeho repliku můžete vidět v Německu v motocyklovém muzeu na hradě Augustusburg.

 

Po tomhle pokusu začali přicházet další, více či méně zdařilé, ale než se celkově motorky uchytily, uběhlo hodně času. Motorku jako takovou začali testovat a pomalu vyrábět o osm let později než Gottlieb Daimler. Německé stroje s názvem Hildebrand a Wolfmüller byli prvními novodobými motorkami v éře lidstva. Začalo se vyrábět ve velkém a pozadu nemohla zůstat ani česká vlast, kde byli známí konstruktéři Václav Laurin a Václav Klement. I když je jejich továrna předělána dnes na automobilku Škoda, tak oni byli první u nás, kdo začal konstruovat motorky. Oni v podstatě položili základní kámen k výrobě motorových vozidel, dá se říct, všeho druhu.

 

Tihle dva pánové obohatili výrobu o do té doby nepoužívané prvky. Například tvar rámu, který dostal podobu poprvé, je známý a dochovaný u motorek dodnes. Motor umístili v uzavřené konstrukci rámu a to se stalo v těžišti stroje průkopnickým počinem. Ještě dokázaly dát na řidítka ovládací prvky v dosahu rukou řidiče, což znamenalo také přínos.

Sdílet článek